کد مطلب:49432
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
آيا مسألة حدوث و قدم قرآن از شاخه هاي توحيد است يا از شاخه هاي عدل؟
مسألة حدوث و قديم بودن قرآن را بايد از شاخه هاي توحيد شمرد، زيرا لازم توحيد ذاتي و اينكه جز او قديميدر جهان نيست، اين است كه ماسوي الله حادث و مخلوق او باشد، در حالي كه معتزله آن را از شاخه هاي اصل عدل شمرده و از ثمره هاي قول به عدل ميدانند.
در كتاب و سنّت سخني پيرامون خصوص حدوث و خلقت قرآن و يا قدمت و مخلوق نبودن آن وارد نشده است، آري در پرتو يك رشته كليّات ميتوان حكم مسأله را استنباط كرد و يكي از دو طرف را برگزيد، اين از يك طرف.
از طرف ديگر، مسأله نه جزء اصول دين است و نه از ضروريّات آيين اسلام، به گواه اينكه پيامبر گراميبا ذكر شهادتين ايمان افراد را ميپذيرفت و هرگز از آنان نميخواست كه بر حدوث و يا قِدْمَتْ قرآن گواهي دهند.
بخاري در صحيح خود ميگويد: پيامبر گراميفرمود: اسلام بر پنج اصل استوار شده است: گواهي دادن بر وحدانيّت خدا و رسالت محمّد (ص) به پا داشتن نماز و اداي زكات و انجام فريضة حجّ و روزة ماه رمضان. (بخاري: صحيح كتاب الايمان 1/14)
: استاد محقق جعفر سبحاني
فرهنگ عقائد و مذاهب اسلامي ج 4
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.